meerenergiemetvoeding.nl

Leefstijl

Beweeg veel, train met mate

Bewegen en trainen is belangrijk voor een gezonde levensstijl. De doorbloeding verbeterd, de spiermassa wordt groter en de botmassa blijft sterk. Voor een goede hormoonbalans geldt dat er een juiste balans moet zijn , teveel betekent roofbouw en hormonale disbalans. Bewegen en trainen beïnvloeden de vrouwelijke hormonen, maar andersom ook. De vrouwelijke hormonen kunnen ook je prestaties beïnvloeden. Bewegen is iets anders dan trainen.

Bewegen:

Bij bewegen hoef je geen doel te bereiken om ergens beter in te worden. Bewegen kan je door het maken van een wandeling, fietsen, de trap op lopen of huishoudelijke karweitjes. Bewegen is goed. Rechtop staan en lopen zorgt voor aanmaak en vernieuwing van je botten en voorkomt daarmee botontkalking. Bovendien is bewegen ook vaak ontspannen wat weer heel belangrijk is voor vitaliteit en je hormoonbalans. Ook behoeft bewegen weinig herstel. Beweeg dagelijks minimaal 30 minuten.

Trainen:

Als je traint wil je ergens beter in worden. Je wilt bv sneller of gespierder worden, of je wilt je conditie verbeteren. Na een training heeft je lichaam wel herstel nodig.

Wanneer je je conditie wilt verbeteren werk je aan verbetering van je hart en bloedvaten. Je kunt dit doen door cardio training bij een sportschool of door buitensport bv hardlopen of bootcamp. Het meest effectief is intervaltraining.Een nadeel van langdurige cardiotraining is dat er ook spiermassa verloren gaat, en het stresshormoon cortisol te lang verhoogd is met een negatief effect op onze hormonen.

Wanneer je meer spieren wilt kan je beter krachttraining doen. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je lichaam gebruikt, je vergroot namelijk je ruststofwisseling. Train de grote spiergroepen zoals rug-borst en benen

Kies beweging en training die je leuk vind om te doen om het vol te kunnen houden op de lange termijn.

Bootcamp of Personal training

Bootcamp Training biedt je een vorm van (groep)fitness waarmee iedereen, ongeacht leeftijd of niveau, zijn algemene fitheid kan verbeteren. Het combineert de voordelen van een personal trainer met de gezelligheid van het trainen in groep. Een Bootcamp vindt altijd plaats in de buitenlucht.

www.bas-bootcampandsports.nl voor Bootcamp en personal training omgeving Someren.

Sporten in de sportschool

Voor sporten in groepsverband , individueel of onder begeleiding van een personal trainer omgeving Someren kunt u terecht bij www.healthclubone.nl

 

 

Stress

Alle functies in ons lichaam zijn ingesteld op rust en actie, inspanning en ontspanning, gas geven en remmen.

Een goede balans hierin is van essentieel belang wanneer je gezond wilt zijn en blijven.

Maar stress is niet altijd ongezond, het is een natuurlijke reactie van het lichaam om goed te kunnen presteren, het maakt je alert en geconcentreerd, maar chronische stress zonder ontspanning wel.

Stress is alles wat door ons lichaam of brein als verstoring wordt ervaren, dit kan psychische stress zijn maar ook lichamelijke stress zoals infecties, pijn, tekort aan voedingsstoffen, streng dieet etc. 

Bij chronische stress worden er een aantal functies in de spaarstand gezet zoals:

  • de schildklier functie die bijdraagt aan stofwisseling en spijvertering
  • Darmfunctie die bijdraagt aan de spijvertering en de opname van belangrijke voedingsstoffen , je immuunsysteem,en de aanmaak van stofjes voor je stemming en gedrag
  • je bloedsuikerspiegel raakt verstoord
  • je slaapt slecht
  • je hormoonbalans raakt verstoord

Stressvrij de dag doorkomen is in de huidige maatschappij vrijwel ondenkbaar .We hebben een baan, partner, kinderen, vriendschappen die onderhouden moeten worden en zijn vaak ook nog mantelzorger. Het kan veel van ons vergen.

Stress heeft geen aan-uit knopje, maar je kunt stress wel in goede banen leiden.

Wat is belangrijk:

  • eet puur en gezond, want in tijden van stress verbruik je extra veel voedingsstoffen.
  • ontspan: lees eens een boek, ga de natuur in,  yoga, doe een sauna bezoek.
  • beweeg

Nachtrust

Voldoende nachtrust is essentieel voor een goede hormoonbalans. Gedurende de nacht vind er herstel plaats van de lichaam, een goed herstel is van belang om u fit en gezond te houden. Het belangrijkste slaaphormoon is melatonine, dit zorgt voor het inslapen, de diepte en de duur van de slaap. De aanmaak van melatonine wordt beïnvloed door: 

  • dagritme
  • daglicht
  • hormonen
  • darmwerking
  • beweging
  • voeding
Wat is belangrijk:
  • voorkom stress voor het slapen gaan
  • zorg voor een goed ritme door dagelijkse op vaste tijden op te staan en naar bed te gaan
  • zorg voor een gezonde hormoonbalans
  • eet puur en gezond
  • zorg voor een goede darmwerking
  • beweeg
  • let op met alcohol en koffie
Niet vergeten:

Lach en knuffel