meerenergiemetvoeding.nl

Overgewicht en klachten tijdens de menopauze

Vrouwen in de menopauze. De laatste jaren is er steeds meer bekend over de klachten die vrouwen in deze fase ervaren. Als primaire klachten worden opvliegers en slapeloze nachten genoemd, maar wist u dat spier,- en gewrichtspijn, stemmingswisselingen en toename van gewicht ook horen bij de overgang?

Overgangsklachten verschillen van persoon tot persoon. Veel vrouwen geven aan geen energie te hebben, zitten niet lekker in hun vel. Wanneer in deze fase de vrouw werkzaam is en er ook nog een druk gezinsleven op na houdt dan kan dit invloed hebben op de thuissituatie, de werksituatie maar bovenal de vrouw zelf.

Opvliegers:

Een opvlieger is een soort van acute koortsaanval, het kan enkele minuten , maar ook een half duur. Je krijgt het ontzettend warm, je hoofd wordt rood en je gaat transpireren. Een opvlieger heeft  te maken met de hormonale schommelingen. Triggers op een opvlieger kunnen zijn: 

  • koffie
  • alcohol
  • overgewicht
  • pikante voeding
  • stress

Al deze triggers ervaart het lichaam als ( fysieke) stress, en stress is misschien wel de grootse trigger.

Wat kan je zelf doen aan opvliegers:

  • drink veel water en pas je voeding aan
  • Probeer stress waar mogelijk te verminderen
Slapeloosheid:
 
Veel vrouwen hebben tijdens de overgang last van slapeloosheid, niet in slaap kunnen komen, of juist veel wakker worden. Onze hormoonbalans heeft een grote invloed op onze nachtrust. Wanneer slapeloosheid bijna dagelijks voorkomt raakt je energie op, je bent voortdurend moe en meer prikkelbaar, wat het dagelijks functioneren beïnvloed.
 
Tips voor een goede nachtrust:
  • zorg voor een donkere  slaapruimte met voldoende frisse lucht
  • zorg overdag voor voldoende daglicht
  • eet geen koolhydraten voor het slapen gaan
  • gebruik geen cafeïne en/of alcohol voor het slapen gaan
  • doe geen dutjes overdag
  • sport niet vlak voor het slapen

Door je voeding aan te passen worden de hormonen die van invloed zijn op de nachtrust zoals melatonine , insuline, cortisol en het groeihormoon weer in balans gebracht. Probeer minimaal 7 uur per nacht te slapen.

Gewrichtsklachten:

Door daling van het hormoon oestrogeen wordt er minder collageen aangemaakt. Collageen is een eiwit wat als bouwsteen fungeert voor  botten, pezen, spieren en de huid. Wanneer er minder wordt aangemaakt zakt de huid als ware in elkaar en kunnen beschadigingen aan het gewrichtskraakbeen ontstaan.

Voeding heeft invloed op onze hormonen zoals het hormoon oestrogeen , maar ook op de aanmaak van collageen. Door Puurgezond te eten kan je gewrichtsklachten voorkomen en/of verminderen. Ook bewegen is van essentieel belang om je spieren en botten gezond te houden.

Ongewild urineverlies

Niets zo vervelend als ongewild urineverlies. Toch krijgt bijna de helft van alle vrouwen er mee te maken.   De meeste vrouwen vinden urineverlies erg gênant, het kan zelfs leiden tot stress. 

Je hebt 2 soorten urine verlies namelijk:

  • stressincontinentie door drukverhoging in de buik bij bv niezen, springen, bukken.
  • aandrangincontinentie door urine verlies bij aandrang om te plassen.

Oorzaken:

  • zwakke bekkenbodemspieren
  • Verzakking
  • blaasontsteking

Wat kunt u zelf doen:

  • Neem de tijd om naar de wc te gaan
  • houd urine niet te lang op
  • goede toilethouding, voeten helemaal plat op de grond, benen iets uit elkaar
  • kantel het bekken enkele keren van voor naar achter om goed uit te kunnen plassen
  • Zorg voor voldoende spierkracht in het lichaam
  • bezoek een bekkenfysiotherapeut
Vaginale droogheid:
Vaginale droogheid heeft te maken met de verminderde aanmaak van onze vrouwelijke hormonen.Deze hormonen heb je nodig om je slijmvlies soepel en stevig te houd .Bij vaginle droogheid is er vaak sprake van:
  • branderig gevoel
  • pijn bij zitten en/of fietsen
  • pijn bij het vrijen
  • terugkerende blaasontstekingen
Neem de tijd voor het bereiken van seksuele opwinding om zo de vochtproductie te stimuleren. Gebruik eventueel een glijmiddel om plezier te kunnen hebben/houden bij seksuele activiteiten.
 
 

Risico’s tijdens de overgang: 

 

Osteoporose:

Osteoporose of botontkalking is een sluipende degeneratie van het botweefsel en treft naar schatting 250 miljoen mensen wereldwijd. In Nederland hebben er in totaal ruim 800.000 mannen en vrouwen osteoporose en ontstaan er als gevolg hiervan 83.000 fracturen per jaar.

Op het eerste gezicht lijkt het een typische ouderdomsziekte. Dat is niet altijd het geval, juist in en rond de menopauze zien we een stijging van het aantal vrouwen dat hiermee te maken krijgt.

Hiernaast speelt voldoende lichaamsbewegingen een voedingspatroon met voldoende calcium, vitamine
D en eiwit een belangrijke rol. Ook hormonen (geslachts- engroeihormonen), etniciteit, geslacht,medicijngebruik, BMI,roken en alcoholgebruik hebben invloed op de botmassa.

Het is dan ook heel belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium preventieve maatregelen te nemen.

 

Hart en vaatziekten

Zeker na de overgang moeten vrouwen alert zijn op de risicofactoren voor hart- en vaatziekten zoals hoge bloeddruk en hoog cholesterol. De kransslagaders van het vrouwenhart zijn gevoeliger voor hormonen en  stress

Bij vrouwen uiten hartklachten zich vaak anders dan bij mannen. Hart en vaatziekten kunnen een hart infarct of herseninfarct tot gevolg hebben.

Een goed voedingsadvies draagt bij tot preventie.