Wist je dat...

Page-Divider



Weerstand

80% van onze weerstand begint in de darmen!

Wanneer onze darmfunctie niet optimaal is, omdat je niet voldoende voedingsstoffen en vezels binnenkrijgt of op kunt nemen kan dit van invloed zijn op je emotionele weerstand. Ook je immuunsysteem en je hormonale balans is afhankelijk van een gezonde darmfunctie. 

Beng balans in je darmen door:

. gevarieerd eten van pure onbewerkte producten

. Eet voldoende vetten, eiwitten en complexe koolhydraten om je bloedsuiker spiegel stabiel te houden

. eet met aandacht

. ontspan en beweeg




De Overgang:

Wist u dat:

·de overgang al rond je 40ste begint , steeds vaker al vanaf je 30ste , en bestaat uit 4 fases ?

·Dat elke fase weer andere klachten met zich me kan brengen.

·Dat een vrouw vatbaarder is voor verstoring van het hormoonsysteem dan de man.

·Dat het volgen van een streng dieet gevolgen heeft voor het hormoonsysteem

·Dat de jaren voordat de vrouw echt in de overgang is de stemming, slaap, energie, spier-vetverhouding, energie etc. al veranderen.


Opvliegers:

Wat is een opvlieger:

Een opvlieger is een plotselinge, korte, hevige warmteaanval. Je bloeddruk gaat omhoog, je hart gaat sneller kloppen, je bloedvaten verwijden, waarbij het gezicht, hals en/of borst rood worden en je opeens heftig kunt gaan transpireren.
Opvliegers kunnen leiden tot verstoorde nachtrust en energieopbouw.

Triggers: Alcohol, Gekruid eten, Zure vruchten, Koffie/thee, Koolzuurhoudende dranken, Suikers en witmeel producten, Drop en stress.




Sterke botten

​Wat kunt u doen? Botdichtheid wordt voor 60-80% bepaald door erfelijkheid. Medicijngebruik kan ook invloed hebben op de botdichtheid. Niet roken, matig alcoholgebruik, beweging en gezonde voeding (waaronder voldoende calcium en vitamine D) helpen mee uw botten sterk te maken en te houden. Dat vrouwen na de overgang meer kans hebben op botontkalking.


WEERSTAND

Ons immuunsysteem heeft de taak om het lichaam te beschermen tegen ongewenste zaken. Dit kunnen ziekteverwekkers zijn , zoals bacteriën , schimmels en virussen.Ons immuunsysteem draagt bij tot het opwekken van weerstand.Een gezonde darmflora en de ( goede) vetten in de voeding kunnen bijdragen aan het goed functioneren van de slijmvliezen en het darm slijmvlies in het bijzonder.Verder hebben vitaminen C , D en E een beschermende rol....
Gezonde voeding is de basisondersteuning voor een goede weerstand.

Minder zout eten

Minder zout eten is goed voor iedereen. Het verlaagd de bloeddruk en daarmee het risico op hart en vaatziekten. Ook verkleint het de kans op nierziekten. Dit geld in het bijzonder voor mensen met overgewicht. Per dag krijgen we gemiddeld 9 gram zout binnen. Dit zou 6 gram of minder moeten zijn. Van het zout dat we binnen krijgen komt 20 % uit het zoutvaatje en 80% zit al in ons eten en drinken. Er zit veel zout in kant en klare maaltijden, vleeswaren , bewerkt vlees, kaas en snacks.


Waarom is havermout zo gezond?

1.Het is puur, nauwelijks bewerkt en zonder toevoegingen
2.De vezels zetten je darmen aan het werk
3.Havermout geeft lang verzadiging
4.Havermout helpt je cholesterolgehalte in je bloed te verlagen
5.Havermout is van nature glutenvrij
6.Er zit veel vitamine B1 en magnesium in havermout
7.Met havermout kan je volop variëren




Maak nu een vrijblijvende eerste afspraak