Wist je dat...

Page-Divider



• Overgewicht een sterk toenemend probleem is

• Voeding en leefwijze in belangrijke mate bijdragen aan het ontstaan en voortbestaan van overgewicht

• Overgewicht een factor is die kan bijdragen aan een grotere kans op het ontstaan van medische problemen

• De belangrijkste oorzaak van overgewicht een verkeerde voeding is in combinatie met te weinig beweging

• De hoge inname van snelle koolhydraten (suikers) en geraffineerde meelproducten hierbij en belangrijke rol spelen

• Bij een minderheid van de mensen met overgewicht een andere oorzaak aan te wijzen is, zoals lichamelijke aandoeningen (zoals te traag werkende schildklier), of bijwerkingen van een bepaald medicijn

• Dat aanpassingen in de voeding de belangrijkste stappen zijn


Sterke botten

Wat kunt u doen?

Botdichtheid wordt voor 60-80% bepaald door erfelijkheid. Medicijngebruik kan ook invloed

hebben op de botdichtheid. Niet roken, matig alcoholgebruik, beweging en gezonde voeding

(waaronder voldoende calcium en vitamine D) helpen mee uw botten sterk te maken en te houden.


WEERSTAND
Ons immuunsysteem heeft de taak om het lichaam te beschermen tegen ongewenste zaken. Dit kunnen ziekteverwekkers zijn , zoals bacteriën , schimmels en virussen.
Ons immuunsysteem draagt bij tot het opwekken van weerstand.
Een gezonde darmflora en de ( goede) vetten in de voeding kunnen bijdragen aan het goed functioneren van de slijmvliezen en het darm slijmvlies in het bijzonder.
Verder hebben vitaminen C , D en E een beschermende rol....
Gezonde voeding is de basisondersteuning voor een goede weerstand.


Lichaamsbeweging en gezondheid

Een gezonde leefstijl betekent dat er een goede balans is tussen eten en bewegen. Wanneer we ongezonder eten en minder gaan bewegen ontstaat er een disbalans in energie-inname en energieverbruik. Het lichaam slaat dan overtollige energie op in de vetdepots.Dit leidt tot geleidelijke gewichtstoename en uiteindelijk tot overgewicht.

De nadelen van te weinig bewegen:

Mensen die lichamelijk actief zijn hebben een verlaagde kans op het ontwikkelen van moderne welvaartsziekten en zijn minder vatbaar voor depressies.

Te weinig bewegen geeft een verhoogd risico op een beroerte, diabetes mellitus type 2, osteoporose, verhoogde bloeddruk. Bovendien bevordert het vroegtijdige veroudering van het lichaam, zoals een versnelde afname van fitheid ( kracht en uithouding) en cognitief prestatievermogen ( reactiesnelheid en geheugen).

Hoeveel beweging is gewenst:

Lichamelijke beweging gaat niet alleen over sporten, ook andere activiteiten zoals fietsen, wandelen, huishoudelijk werk, klussen en tuinieren vormen een bron voor alledaagse lichamelijke activiteit. Probeer dagelijks of tenminste 5 dager per week 30 min. matig intensief te bewegen.

Bewegen en energieverbruik:

Door te bewegen worden er calorieën verbrand. Hoe langer de inspanning duurt en hoe zwaarder deze is, des te meer energie er wordt verbruikt. Het energieverbruik is ook afhankelijk van het gewicht. Een zwaarder lichaam verbrand meer dan een lichter iemand.

Door regelmatige lichaamsbeweging, in combinatie met minder opname van energie door verantwoorde voeding, zal het lichaam meer energie halen uit de vetreserves in het lichaam. Het resultaat is een sneller afvalproces.

Bootcamp of Personal training

Bootcamp Training biedt je een vorm van (groep)fitness waarmee iedereen, ongeacht leeftijd of niveau, zijn algemene fitheid kan verbeteren. Het combineert de voordelen van een personal trainer met de gezelligheid van het trainen in groep. Een Bootcamp vindt altijd plaats in de buitenlucht.

www.bas-bootcampandsports.nl voor Bootcamp en personal training omgeving Someren.


Maak nu een vrijblijvende eerste afspraak

botten