meerenergiemetvoeding.nl

Wist je dat...

Aankomen op latere leeftijd

De meeste mensen naarmate de jaren vorderen de pondjes er gemakkelijker aankomen. Dat vet zich verzameld op de meest onelegante plekken zoals buik, heupen en middel. Dit komt doordat we door het verouderingsproces minder hormonen gaan produceren en de hormonen steeds verder uit balans raken.

Bij mannen is vooral het hormoon testosteron de boosdoener, en bij vrouwen oestrogeen. Door voeding en leefstijl aan te passen breng je je hormonen weer in balans

 

 

 

 
 

 

 

Serotonine

De belangrijkste werking van serotonine is die van neurotransmitter. Dit is een boodschapperstof in het centrale zenuwstelsel. Deze reguleert vooral de neiging tot slaap en hongergevoel. Ook speelt het een rol bij vele andere processen in het lichaam, zoals: leren, temperatuur, geheugen, gedrag en stemming.

Slaap
Serotonine heeft invloed op de regulering van slaap. Dit komt doordat wanneer het donker wordt, het stofje wordt omgezet in de slaapverwekkende stof melatonine.

Het wordt gemaakt van tryptofaan onder invloed van vitamine B6.

 

Tryptofaan

Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat vele functies in het lichaam vervult. Het is een van de essentiële aminozuren (eiwitten). Dit betekent dat je deze stof binnen moet krijgen via je voeding.

 

Tryptofaan speelt een rol bij je stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en heeft een remmend effect op je eetlust. Het kan slaapbevorderend, angstdempend en als antidepressief middel werken. Het wordt ook door sporters gebruikt die spieren willen ontwikkelen. Tryptofaan wordt samen met vitamine B6 en vitamine B3 door de hersenen gebruikt om serotonine aan te maken.

Tryptofaan komt in eiwitrijke voeding voor zoals melk, kaas, gevogelte, pinda’s en chocolade. Echter zit er ook tryptofaan in haver, banaan, pruimen, brood, chocolade, pompoempitten, sesamzaad, zonnebloempitten, amandelen en linzen

 

.

 

 

 

 

 

Weerstand

80% van onze weerstand begint in de darmen! Wanneer onze darmfunctie niet optimaal is, omdat je niet voldoende voedingsstoffen en vezels binnenkrijgt of op kunt nemen kan dit van invloed zijn op je emotionele weerstand. Ook je immuunsysteem en je hormonale balans is afhankelijk van een gezonde darmfunctie. Beng balans in je darmen door:
  • gevarieerd eten van pure onbewerkte producten
  • Eet voldoende vetten, eiwitten en complexe koolhydraten om je bloedsuiker spiegel stabiel te houden
  • eet met aandacht
  • ontspan en beweeg

De Overgang:

Wist u dat:
  • de overgang al rond je 40ste begint , steeds vaker al vanaf je 30ste , en bestaat uit 4 fases ?
  • Dat elke fase weer andere klachten met zich me kan brengen.
  • Dat een vrouw vatbaarder is voor verstoring van het hormoonsysteem dan de man.
  • Dat het volgen van een streng dieet gevolgen heeft voor het hormoonsysteem
  • Dat de jaren voordat de vrouw echt in de overgang is de stemming, slaap, energie, spier-vetverhouding, energie etc. al veranderen.

Sterke botten

​Wat kunt u doen? Botdichtheid wordt voor 60-80% bepaald door erfelijkheid. Medicijngebruik kan ook invloed hebben op de botdichtheid. Niet roken, matig alcoholgebruik, beweging en gezonde voeding (waaronder voldoende calcium en vitamine D) helpen mee uw botten sterk te maken en te houden. Dat vrouwen na de overgang meer kans hebben op botontkalking.

WEERSTAND

Ons immuunsysteem heeft de taak om het lichaam te beschermen tegen ongewenste zaken. Dit kunnen ziekteverwekkers zijn , zoals bacteriën , schimmels en virussen.Ons immuunsysteem draagt bij tot het opwekken van weerstand.Een gezonde darmflora en de ( goede) vetten in de voeding kunnen bijdragen aan het goed functioneren van de slijmvliezen en het darm slijmvlies in het bijzonder.Verder hebben vitaminen C , D en E een beschermende rol….
Gezonde voeding is de basisondersteuning voor een goede weerstand.

Minder zout eten​

Minder zout eten is goed voor iedereen. Het verlaagd de bloeddruk en daarmee het risico op hart en vaatziekten. Ook verkleint het de kans op nierziekten. Dit geld in het bijzonder voor mensen met overgewicht. Per dag krijgen we gemiddeld 9 gram zout binnen. Dit zou 6 gram of minder moeten zijn. Van het zout dat we binnen krijgen komt 20 % uit het zoutvaatje en 80% zit al in ons eten en drinken. Er zit veel zout in kant en klare maaltijden, vleeswaren , bewerkt vlees, kaas en snacks.

Waarom is havermout zo gezond?

1.Het is puur, nauwelijks bewerkt en zonder toevoegingen

2.De vezels zetten je darmen aan het werk

3.Havermout geeft lang verzadiging

4.Havermout helpt je cholesterolgehalte in je bloed te verlagen

5.Havermout is van nature glutenvrij

6.Er zit veel vitamine B1 en magnesium in havermout

7.Met havermout kan je volop variëren